Norwegian Seafood Festival ser dagens lys; 

I Kina er de så begeistret for norske fiskehoder at en rekke kinesiske distributører har gått sammen om å etablere en egen festival; Denne uken arrangeres Norwegian Seafood Festival for første gang i Guangzhou, med sjømatprodukter av norsk restråstoff i fokus. ​

Ålesund/Guangzhou 23.10.2023

– Norwegian Seafood Festival er en nyskapende begivenhet som gir norske sjømatprodukter muligheten til å samhandle direkte med vanlige kinesiske forbrukere i form av ferdigretter, og dermed øke forståelsen og bevisstheten deres om norsk sjømat.

Det sier Lin Xiaowen. Han er General Manager for Hainan Xiangtai Fishery Co. Ltd. som spesialiserer seg på salg av høykvalitets sjømatprodukter i Kina. 

Sammen med selskapene Mercury Mariner Ltd, Guangzhou Fisherman New Village Catering Group og Guangzhou Tianze Xihe Foodstuffs, inviterer han i disse dager til storstilt smakstest og kokketevling med norske restråvarer i fokus.

Claus Opshaug fra C Food Norway forteller om sin visjon for norsk sjømat til Kina

Mer mat av eksisterende fangst

– Vår visjon og forretningsmodell er å lage mer sjømat av eksisterende fangst og oppdrett av hvitfisk. 

Det forteller Claus Opshaug. Han er daglig leder i Ålesund-selskapet C Food Norway som har satt seg som mål å lage gourmetmat av de delene av fisken som i Norge oftest blir til avfall eller dyrefôr. 

Denne måneden er han i Kina for å promotere sin nyeste produktserie; ferdigmat av norske fiskehoder.

Men Opshaug har ikke bare ferdigretter med seg til Kina. Selskapet hans har allerede et bredt utvalg av produkter fra såkalt norsk «restråstoff» i sin produktportefølje. Fra fiskehoder og svømmeblære, til fiskekjøtt fra ryggbein, fiskelever og ulike helseprodukter.

Viktig å forstå markedet_Den norske delegasjonen på omvisning

Hedrer norske råvarer

Og det er denne produktporteføljen som har slått an hos de kinesiske distributørene. Det er nemlig C Food Norways samarbeidspartnere i Kina som har gått sammen om å etablere Norwegian Seafood Festival, med mål om å introdusere og hedre norske råvarer overfor et stort kinesisk publikum.

– Målet er å samle tilbakemeldinger fra kunder og forbrukere. Sammen med C Food Norway skal vi bruke dette til å tilby flere og bedre norske sjømatprodukter til det kinesiske markedet, forteller Lin Xiaowen.

  1. oktober gikk derfor startskuddet for den første utgaven av Norwegian Seafood Festival i den kinesiske storbyen Guangzhou. Festivalen, som varer til 3. november, er den første av sitt slag.

Kokkekonkurranse

I Guangzhou er det klart for fest. Med sine 12,6 millioner innbyggere er Guangzhou Kinas femte største by, hovedstad i provinsen Guangdong og årlig vert for Kinas to største eksportmesser.

150 kokker fra 30 restauranter i provinsen har allerede vært i full sving i festivalens kokkekonkurranse hvor oppgaven var å komme opp med beste kinesiske rett basert på norske torske- og uerhoder. Fem dager fikk kokkene til å løse oppgaven, i håp om å vinne heder, ære, egen rett på festivalmeny og en pengepremie.

Fredag 20. oktober var konkurransen over, og kokk Li JinSheng kunne høytidelig utpekes som vinner av konkurransen under festivalens formelle åpningsseremoni. 

JinSheng er kjøkkensjef på restaurant Panyu i Guangzhou, og vant konkurransen med sprøstekte torskehoder og uerhoder i sur-søt saus på tradisjonelt kinesisk vis.

Vinner av kokkekonkurransen_Li JinSheng_i arbeid
Vinner av kokkekonkurransen_Li JinSheng_gratuleres av Claus Opshaug_C Food Norway

– På denne måten tilegner vi oss nyttig kunnskap om kinesernes smakspreferanser og hvordan disse kan kobles mot norske råvarer, uttaler Claus Opshaug om konkurransen.

Tradisjonsmat og Kværfjordkake

Nå får 3000 besøkende mulighet til å teste vinnerens nye retter av norske råvarer i festivalens restaurant – hver dag – i to uker.

Og det stopper ikke der; Ambisjonen er å gjenta festivalen årlig i åtte kinesiske provinser. Etter Guangzhou står provinsen Sichuan for tur. Norwegian Seafood Festival kan dermed bli en viktig, ny arena for introduksjon av norske sjømatprodukter. 

– Landet er stort, og de ulike provinsene har svært ulike smakspreferanser. Målet med festivalen er derfor å vise kinesiske forbrukere at norske råvarer passer perfekt inn i deres tradisjonelle kinesiske retter, forteller Opshaug hos C Food Norway, som også forteller at det står norsk Kvæfjordkake på festivalens dessertmeny.

Claus Opshaug viser frem C Food Norways produkt torskehoder_se navn i pressemelding_se navn i pressemelding1

En formidabel innsats

Den nye festivalen går ikke upåaktet hen. 

I tillegg til prominente kinesiske kokker og myndighetspersoner, sto både den norske visekonsulen til Guangzhou, Knut Grani, leder for Innovasjon Norges kontorer i Kina, Henning Kristoffersen, og Norges sjømatutsending til Kina, Andreas Thorud, på åpningsseremoniens gjesteliste.

– Innsatsen C Food Norway gjør er formidabel med tanke på utnyttelse av restråstoff til det kinesiske markedet, uttaler sjømatutsending Andreas Thorud når vi spør om han tar trua på konseptet.

– De arbeider målrettet for å avdekke hvordan norske råvarer kan passe inn i det kinesiske kjøkkenet. Det at de nå også har kinesiske partnere som fokuserer på opphav, og som ønsker å få produktene anerkjent og introdusert i markedet, er veldig spennende.

Foretrekker norsk sjømat

Norge har nemlig et svært godt markedsfundament med tanke på assosiasjoner om opphav, kvalitet og mattrygghet. 

I 2022 kartla Sjømatrådet den kinesiske forbrukerreisen for importert sjømat. Undersøkelsen viste at Norge er det foretrukne landet å kjøpe importert sjømat fra for kinesiske forbrukere.

Det er Lin Xiaowen i Hainan Xiangtai Fishery enig i.

– Norsk sjømat er svært ettertraktet i det kinesiske markedet og ansett å være blant verdens beste sjømat, sier han.

Han påpeker likevel at norske eksportører kan gjøre mer for å tilpasse seg det kinesiske spisemønsteret.

Ønsker å lykkes i Kina_Claus Opshaug_C Food Norway_ i samtale med Henning Kristoffersen_Innovation Norway

Trenger å forstå markedet

– C Food Norway tilbyr produkter som er velegnet for det kinesiske markedet. For eksempel frosne torskehoder, som har stort potensial for markedssegmentering og utvikling i Kina, sier han før han utdyper:

– Kina har et stort forbruk av fiskehoder. Torskefisk, som er Norges nasjonalfisk, er næringsrik. Gjennom produktutvikling og markedsføring tror vi at torskehoder fra Norge kan bli et utmerket valg for forbrukerne og komplementere tilbudet vi allerede har av ferskvannsfiskehoder.

Andreas Thorud i Sjømatrådet trekker frem svømmeblære fra norske torskerygger som et annet eksempel på et produkt nordmenn tillegger liten verdi, men som har vist seg å være en stor suksess i Kina.

– For å lykkes i det kinesiske markedet må man først og fremst ha gode samarbeidspartnere. Dernest må man vise at man er dedikert til å utvikle noe langsiktig sammen med markedet, sier han.

– For restråstoff tror jeg derfor det vil være nyttig om også større deler av den norske verdikjeden tok turen til Kina for å forstå hva markedet etterspør og hvordan vi best mulig kan levere på dette.